Články původní

O tom, co je nadání a kdo je nadaný nepanuje naprostá shoda ani mezi lidmi, kteří se těmito tématy zabývají celý život. I v obvyklém vnímání těchto pojmů se můžeme setkat s přístupy od talentu coby projevené naprosté výjimečnosti až po názor, že každý má nějaký talent a záleží na jeho rozvoji. V této rubrice přinášíme pohled redakce a spolupracujících odborníků na tuto problematiku. Zároveň vyzýváme čtenářskou obec k zapojení do diskuze  zasláním vlastního textu či názoru.

Dále v této rubrice uvádíme rozhovory se zajímavými osobnostmi, které se zabývají nadáním a nadanými, nebo s nimi prakticky pracují, případně s takovými žáky a mladými lidmi, jež bychom za nadané mohli označit. Dále články představující zajímavé iniciativy a instituce se vztahem k nadání a nadaným.

« Zpět

Rozvoj talentovaných žáků na školách v Ústeckém kraji pomůže ovlivnit izraelský expert Opher Brayer

Zatím osm základních škol v Ústeckém kraji se v novém školním roce zapojí do projektu revoluční výukové metody izraelského odborníka na rozvoj talentů Ophera Brayera. Dětem má pomoci zásadně rozvinout jejich kreativitu, matematické myšlení a schopnost učit se. Inovační centrum Ústeckého kraje již školí pedagogy.

Vzdělávací projekt Stages kombinuje rozvoj matematického myšlení s kreativitou a staví na hře a komplexnosti. Jeho smyslem je trénovat mozek. Žáky čeká v rámci tradiční výuky každý den 22 minut předem připravených her na rozvoj kreativity a matematického myšlení. Každou z nich budou hrát přitom pouze jednou.

Do pilotního projektu se zapojí osm základních škol z Ústí nad Labem, Děčína, Kadaně a Řehlovic. Breyera přivedl na sever Čech ústecký zastupitel a velký zastánce inovací Martin Hausenblas. "Spuštění projektu Stages na základních školách je teprve začátek. Potřebujeme zasadit semínko kreativity, inovativnosti a matematického uvažování nejprve do těch nejmladších. Z nich pak vyrostou ti, kteří budou zakládat technologické start-upy, vynalézat nové věci a pomůžou náš region pozdvihnout v budoucí Silicon Valley," doplnil Hausenblas.

Brayer již svou koncepci představil učitelům i krajským úředníkům pro oblast školství. V praxi by se ve nělo jednat o pravidelné začleňování krátkých her zaměřených na přemýšlení do klasické výuky dětí od šesti let, přičemž žádná z her by se neměla opakovat. Od šestých tříd by měla být výuka obohacena vyprávěním o fascinujících jevech v oblasti vědy.

S izraelským mentorem chce spolupracovat i inovační centrum a využít tak Brayerových metod a zkušeností např. pro mentoring a vzdělávání začínajících podnikatelů v připravovaném start-up centru, jakož i pro povzbuzení inovativnosti firem v Ústeckém kraji. 

zdroj:http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/skolstvi/izraelsky-expert-na-rozvoj-talentu-ovlivni-vyuku-ve-skolach-na-ustecku_441078.html