Články původní

O tom, co je nadání a kdo je nadaný nepanuje naprostá shoda ani mezi lidmi, kteří se těmito tématy zabývají celý život. I v obvyklém vnímání těchto pojmů se můžeme setkat s přístupy od talentu coby projevené naprosté výjimečnosti až po názor, že každý má nějaký talent a záleží na jeho rozvoji. V této rubrice přinášíme pohled redakce a spolupracujících odborníků na tuto problematiku. Zároveň vyzýváme čtenářskou obec k zapojení do diskuze  zasláním vlastního textu či názoru.

Dále v této rubrice uvádíme rozhovory se zajímavými osobnostmi, které se zabývají nadáním a nadanými, nebo s nimi prakticky pracují, případně s takovými žáky a mladými lidmi, jež bychom za nadané mohli označit. Dále články představující zajímavé iniciativy a instituce se vztahem k nadání a nadaným.

Nadání a myšlení v souvislostech

Rozhovor s Janou Škrabánkovou, která působí na Gymnáziu Mikuláše Koperníka v Bílovci, ale její hlavní úvazek je na Ostravské univerzitě.

Vzniká Síť podpory nadání

Síť podpory nadání je sdružením organizací i jednotlivců, kteří se zabývají identifikací, vyhledáváním, podporou a realizací nadání v celoživotním kontextu.

Odborné rozpoznávání nadání: pedagogická a psychologická diagnostika

V následujícím článku se budeme zabývat tím, jak dále postupovat, máte-li pocit, že právě Vaše dítě či žák může mít neobvyklý talent. Podíváme se na proces, který předchází oficiálnímu uznání...

Charakteristické znaky nadaného dítěte

Hlavním cílem následujícího článku je poskytnout informace ohledně charakteristik nadaných dětí a pomoci vyjasnit, jaká očekávání můžeme od talentovaného dítěte mít. Je důležité umět nadání...

Věda nás baví

Rozhovor s Mgr. Stanislavem Gottfriedem, manažerem projektu „Věda nás baví“

Vzdělávání v souvislostech ve fyzice

Rozhovor s Mgr. Pavlínou Keprtovou o Letní škole přírodních věd a využívání pojmových map ve výuce.

Rozvoj talentu a waldorfská pedagogika

Rozhovor s ředitelem Waldorfského lycea v Praze-Opatově Ing. Ivanem Smolkou o specifikách přístupu této školy ke vzdělávání nadaných.

Specifické studijní potřeby nadaných

Mnoho lidí si myslí, že nadané děti mají „něco navíc“ a není třeba je nějak speciálně podporovat. Talent že se projeví sám. To je omyl. Talent je jen určitý potenciál, který bez další práce nemusí...

Čtyřlístek pro nadané

Rozhovor s ředitelkou soukormé základní a mateřské školy Čtyřlístek v Uherském Hradišti.

Pojetí nadání III: Tvůrčí talent, kognitivní nadání a další oblasti

Víte, co je a co není nadání? Kdo byl v historii považován za nadaného a jaké bylo jeho postavení ve společnosti? Jak se věci změnily? Znamená mít nadání totéž, co být chytrý? Souvisí nadání s...

Intel ISEF 2013

Rozhovor s porotcem soutěže Středoškolská odborná činnost (SOČ) a vedoucím týmů českých reprezentantů na soutěži INTER ISEF doc. Petrem Klánem.

Středisko přírodovědců a rozvoj talentů

Marie Kociánová, absolventka Pedagogické fakulty v Ostravě, vystudovala obor učitelství, kombinace chemie – přírodopis. Po...

Pojetí nadání II: Současný pohled

Jaký je aktuální pohled odborníků na mechanismus nadání? Jaký je rozdíl mezi jedno a vícesložkovými modely nadání? V jakých oblastech se může nadání projevit? V našem seriálu Pojetí nadání vám...

Jedna škola pro různé pro různé typy žáků a studentů

Na základě své pedagogické i ředitelské praxe se domnívám, že inkluzivní vzdělávání lze na našich školách realizovat. Bohužel bychom k tomu potřebovali vytvořit lepší podmínky. Zjednodušeně řečeno...

Talenty Jižních Čech

Rozhovor s ředitelem DDM České Budějovice Mgr. Josefem Hoškem o práci s talentovanými a jejich úspěších.

Pojetí nadání I: Historická cesta od „mít talent“ k „být talentovaný“

Víte, co je a co není nadání? Kdo byl v historii považován za nadaného a jaké bylo jeho postavení ve společnosti? Jak se věci změnily? Znamená mít nadání totéž, co být chytrý? Souvisí nadání s...

Pohled na pět dní ve „Městě pod bílou věží“ aneb Dějepisná olympiáda očima soutěžící

Dnem 7.června 2013 skončil 42. ročník Dějepisné olympiády a zahájil se ročník nový. Vyhlášení a závěrečná řeč mě naplnily nostalgií, protože jsem věděla, že s devátou třídou to všechno končí....

Rozvíjení talentu a DDM

Rozhovor s ředitelkou Domu dětí a mládeže Ulita v Praze nejen o tom, jaké aktivity připravují pro nadané děti v oblasti přírodních věd a matematiky.

Přírodovědci s rozzářenýma očima

Rozhovor s hlavní koordinátorkou projektu Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze "Přírodovědci.cz".
Je zobrazeno 21 - 40 položek z celkového počtu 66.
Položek na stránku 20
  4