Zažít studenty jinak aneb tvůrčí osobnosti a aktivní občané ve školních lavicích
Seminář se zabývá tím, jak v žácích ZŠ a SŠ podpořit tvůrčí potenciál a sociální senzitivitu a motivovat je k aktivnímu občanskému postoji a spolupráci, ale i tím, jak přenést výuku i mimo školní lavice a rozvíjet klíčové kompetece žáků praktickými úkoly ve spolupráci s místními firmami, úřady, jak pomoci škole navázat tato partnersví a oboustranně z nich profitovat.
V semináři se účastníci na příkladech z praxe seznámí s možnostmi, jak vitalitu dospívajících proměnit v reálné aktivity, které reagují na lokální i globální problémy. Jak mladé lidi vyzvat k přemýšlení o vlastní roli v občanské společnosti, jak je motivovat ke vstupu do veřejného prostoru s cílem ho uzpůsobit potřebám své generace s pohledem do budoucnosti i potřebám lidí o generace starších nebo těch, vůči kterým se veřejný prostor spíše uzavírá.
U nadaných dětí může emocionální a sociální stránka osobnosti zaostávat za kognitivními a výkonovými stránkami. Je proto velmi důležité, aby připustili, že svůj potenciál mohou napřít nejen do rozvoje svého vlastního nadání a osobního prospěchu, ale naučili se spolupracovat a využít tento potenciál ve prospěch druhých.
Účastníci budou mít v semináři prostor pro vlastní tvůrčí činnost a skupinovou práci. Seminář bude probíhat formou výměny zkušeností, diskuze, skupinové i individuální práce a závěrečné prezentace a reflexe. Účastníci se také seznámí s některými vhodnými učebními materiály, webovými portály a on-line materiály, ale i řadou soutěží a tipů pro praktickou realizaci s žáky ať už v rámci školního parlamentu, třídnických hodin, osobnostně-sociální výchovy či výchovy k občanství.