Koho a co taky uvidíte?

Víte co je pH? Jak se měří? Jakou má hodnotu v různých nápojích? A kde všude jej můžeme měřit a kde nám pomáhá? Myslíte, že ho potřebují vědci ke svému výzkumu? Přijďte se podívat do expozice s názvem pH kolem nás na stánek Bioskopu – vědecké výukové centrum MUNI, vyzkoušet si možnosti stanovení hodnot pH a dozvědět se více zajímavostí!

V roce 2014 byl Biskupskému gymnáziu Brno zapůjčen firmou Thermo Fisher Scientific stolní elektronový mikroskop Phenom. Rádi bychom veřejnost seznámili s činností kroužku elektronové mikroskopie na naší škole a nabídli možnost vyzkoušet si práci na elektronovém mikroskopu.

Nováček letošního veletrhu, Český hydrometeorologický ústav, vás naláká na zajímavosti o předpovědi počasí, o podnebí, o tom jak se měří stavy vod nebo o kvalitě ovzduší. Kromě informací na našem stánku najdete také ukázky přístrojů, kterými měříme nebo si budete moct vyzkoušet různé aktivity spojené s naší činností.

Jak vypadají obrázky světa kolem nás z nízkonapěťových elektronových mikroskopů? Proč musí být v elektronovém mikroskopu vakuum? A jak se daří brněnským mikroskopům v Hollywoodu? Přijďte se kouknout a pohrát si na stánek Delong Instruments, brněnského výrobce nejmenších transmisních elektronových mikroskopů na světě.

JCMM (původně Jihomoravské centrum pro mezinárodní mobilitu) je specializované neziskové zájmové sdružení právnických osob působící v Jihomoravském kraji. Naše služby poskytujeme jak žákům, studentům a jejich rodičům, tak i učitelům a ředitelům škol. Každý den usilovně pracujeme na tom, aby jižní Morava byla krajem kvalitního vzdělávání. JCMM vám představí ukázky ze své činnosti, která je zaměřena na různé cílové skupiny od ZŠ po VŠ včetně zasvěceného komentáře našich pracovníků. Těšíme se na Vás!

V roce 2017 byl založlený FabLab Brno, první otevřená dílna v ČR, kde si každý kutil přišel na své. O dva roky později následovala největší pojízdná dílna na světě FabLab Experience, se kterou objíždíme školy v Jihomoravském kraji. Nyní jsme se rozhodli šířit digitální řemeslo dál pomocí FabLab University. Jsme nadšenci do digitálních technologií, prototypování, komunity, vzdělávání a nebojíme se být inovativní. Stavte se v našem kamionu!

Zajímalo vás někdy jak funguje vaše ruka? A víte jak funguje a k čemu nám pomáhají ruce robotické?  Sestrojte si společně s uskupením Make More (mj. organizátory skvělých Maker Fairů) roboruku!

Na co se můžete těšit na stanovišti Mendelovy univerzity? Třeba na chemické pokusy, fascinující svět řas a vesmíru, UV záření i kvantové tečky. Seznámíme tě s výzkumem Gregora Johanna Mendela, který letos slaví 200 let od svého narození. A vysvětlíme, proč je důležité, aby naše lesy byly pestré.

Technika míří z Lužánek, přijďte si vyrobit elektrickou hračku nebo něco ze dřeva a vyzkoušet si reálné nářadí. Do své expozice vás zve Středisko volného času Lužánky.

Myslíte si, že se na střední škole nedá dělat věda? Ale naopak! Na stánku chemické průmyslovky (Střední průmyslová škola chemická Brno, Vranovská, p. o.) se budete moct seznámit jak s chemickými divy, tak samotnými studenty a studentkami, kteří je připravují. Vše od chamaleonských barviv, přes vůně a smrady rozličného charakteru až po výstavku většiny stabilních prvků. Že se nedá kreslit elektrickým proudem? Ale dá. A umíme i nefalšovanou levitaci. A pokud je levitace málo, tak vám ukážeme, jak odletět do vesmíru improvizovanou raketou. Své si u nás najdou všichni od nejmenších po ty, co jsou pro chemii už zapálení. My totiž HOŘÍME PRO CHEMII a těšíme se na vaši návštěvu na Festivalu vědy.

Technické muzeum v Brně nám představí objevy známé i neznámé: o vynálezcích a jejich objevech, o tom, jaký jejich vynálezy měly vliv na rozvoj civilizace s malým překročením za hranice naší planety.

Promo a eko auto, které vám doveze kousek designu z Brna. Černé zvenku, pestré zevnitř. Prostě colorful inside. TO JE BRNO ROADSHOW je propagace města prostřednictvím roadshow elektro automobilu, který funguje jako pozornost přitahující mobilní infocentrum a nabízí speciální edici suvenýrů k rozdávání. Přijďte se na něj podívat na stanoviště TIC Brno!

Ústav geologických věd Přírodovědecké fakulty MUNI si pro letošek připravil několik neokoukaných témat – víte, víte, co nám říká pH a vše o koloběhu vody na naší planetě? U nás si můžete také vyrobit vlastní fosilii!

Společně s Ústavem matematiky a statistiky Přírodovědecké fakulty MUNI prozkoumáme matematické tajemství bublifuku a různých mýdlových bublin, což nás přivede až k jízdě na čtvercových kolech. Odtud už je jen kousek k matematické vizi cestování pro budoucí generace, díky níž se z Brna do Prahy dostaneme za necelých 6 minut.

Přijďte si vypustit vodní raketu, podívat se dalekohledem na sluneční skvrny, protuberance či erupce, otestovat své znalosti o astronomii a fyzice nebo se zeptat na cokoliv o vesmíru. Těší se na vás studenti a zaměstnanci Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty MUNI!

Ústav fyziky materiálů AV ČR ukáže napětí, které dává věci do pohybu, umí změnit strukturu materiálu nebo dokáže zbořit most. Nově si s námi také můžete zahrát únikovou hru: na exkurzi v Ústavu fyziky materiálů jste se zahleděli na zajímavý přístroj a zabouchly se za vámi dveře. Abyste se z laboratoře vědce, který si rád hraje, dostali ven, musíte použít všechen svůj důvtip, dovednosti i touhu spolupracovat. Pozor, na únikovou hru je třeba registrace!

Co má společného věda a hra? Posvítíme si na pravděpodobnost v hazardních hrách, otestujeme krátkodobou paměť, vyzkoušíme kolo štěstí, postavíme si prolézačku bez použití jediného hřebíku. Přijďte si vyzkoušet dominový efekt, triky s kartami i finty s míčem. To vše na stanovišti VIDA!

Jaké to je být opravdovým traktoristou? Přijďte navštívit stánek ZETOR Gallery a vyzkoušejte si to na vlastní kůži! Čeká na vás nejnovější model značky ZETOR, do kterého si můžete nasednout, podívat se, co je pod kapotou a vše v něm podrobně prozkoumat. Pro nejmenší návštěvníky budou připraveny šlapací traktůrky se slalomovou dráhou, omalovánky a hravé kvízy se sladkou odměnou. Těšíme se na vás!

Matematický kroužek ZŠ Novolíšeňská si pro vás připravil ukázku toho, jakým způsobem společně ve volném čase objevujeme krásy matematiky. Můžete si s námi zahrát matematické hry, potrápit si hlavu nad hlavolamy nebo zajímavými úkoly. Připraveny pro Vás máme i optické klamy a hrátky se zrcadly a optikou. Kroužek robotiky si pro Vás připravil ukázky toho, na čem během školního roku pracovali a tak Vás čeká několik zajímavých stanovišť. Například jízda přes překážky, auto na dálkové ovládání, parkovací asistenta jízda po čáře s vyskozdvižným vozíkem, adaptivní tempomat, microbit a ještě něco navíc.