Informační text NPI Střední Čechy_SPN_2023
Systém podpory nadání a péče o nadané
Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR) jako přímo řízená organizace MŠMT zabezpečuje prostřednictvím krajských koordinátorů cílenou podporu školám a školským zařízením v oblasti podpory nadání a péči o nadané/mimořádně nadané.
Na základě zkušeností NPI ČR, krajského pracoviště Praha a střední Čechy s touto problematikou doporučujeme:
- Webové stránky https://www.talentovani.cz/ , kde zejména upozorňujeme na záložky:
-
- Krajskou síť podpory nadání, včetně kontaktu na krajskou koordinátorku pro Středočeský kraj
- Nabídku pedagogům a školám – vzdělávací a konzultační možnosti, DVPP, spolupráce a síťování a další užitečné informace
-
- Přehled soutěží, které vyhlašuje MŠMT a organizuje NPI ČR
- Portál obsahuje základní informace i pro další odbornou veřejnost, ale také pro rodiče, včetně vhodných materiálů
- Zpřístupněné metodické materiály jsou určeny pro různé stupně vzdělávání, přičemž je zahrnuto i mimoškolní - zájmové či neformální vzdělávání, případně volnočasové aktivity se vzdělávacím obsahem
- Publikace k tématu podpory nadání
- Portál věnovaný žákům a studentům, který obsahuje vhodné aktivity, tipy na odborné texty, stipendijní možnosti aj.
- Informační blok „Nadání a nadaní“
- Nejen k tématu hodnocení žáků se SVP a žáků nadaných při distanční výuce jsou věnovány informace ZDE
- Doporučení, inspirace a náměty pro sestavování IVP a PLPP
- V rámci Středočeského kraje se do systému podpory nadání mimo jiné zapojily např. tyto instituce:
- NPI ČR vytvořilo na téma nadání množství webinářů, jejich záznamy jsou pro zájemce k dispozici na:
-
- On-line program Jak systematicky podporovat nadání na škole. Dostupný je na webu v programové nabídce zde
- APIV A: Péče o nadání v běžné škole, zde
- Podpůrná opatření pro nadané a mimořádně nadané žáky, zde
- Jak pracovat s nadanými žáky (doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.), zde, k tomu odkaz na prezentaci, zde
-
- Výhody a nevýhody online výuky z pohledu nadaných žáků (doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.), odkaz na prezentaci, zde
-
- Virtuální hospitace:
-
- Virtuální hospitace ZŠ nám. Curieových, Praha – PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová. Ukázka skupinové výuky nadaných a mimořádně nadaných žáků na Základní škole nám. Curieových, Praha 1. Podívejte se, jak se žáci 2. ročníku pod vedením PaedDr. Ivety Stehlíkové Bassyové „poprali“ s projektem na téma Vznik Československa, zde
- Virtuální hospitace ZŠ Hálkova – Mgr. Lenka Baše. Ukázka skupinové výuky nadaných a mimořádně nadaných žáků a žáků s dvojí výjimečností na Fakultní základní škole Olomouc, Hálkova 4, zde.
- Virtuální hospitace MŠ Varenská, Ostrava – Mgr. Stanislava Korcová. Cílem videohospitace je ukázat, jakým způsobem lze v mateřské škole pracovat s nadanými a mimořádně nadanými dětmi. Ukázka z Mateřské školy Varenska v Ostravě je zaměřená na podporu rozvoje nadaných dětí. V průběhu dopoledních činností jsou ukázány situace, ve kterých učitelka uplatňuje základní principy práce s nadanými dětmi, zde.
- Podcast – Jak nejlépe podporovat nadané děti zde
- Aktuality - Na co bychom Vás rádi upozornili:
- Jak na pedagogickou intervenci po novele Vyhlášky č. 27/2016 Sb., zde
- Užitečné odkazy
- Digitální a technická laboratoř (DATEL): YouTube kanál s praktickými videi k rozvoji digitálních dovedností
- NPI ČR/MŠMT: portál věnovaný revizím RVP ZV zde
- NPI ČR: YouTube kanál věnovaný vzdělávání dospělých zde
Národní pedagogický institut České republiky, krajské pracoviště Praha a střední Čechy, Senovážné náměstí 25, Praha 1, 110 00
Ivana Lichtenberková, 775 863 805, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.