Na Pedagogické fakultě UP v Olomouci proběhl druhý ročník cyklu letních kempů pro nadanou mládež

15.09.2020

Žáci a studenti mohli  vybírat z širokého spektra témat, o která mají zájem: 3D tisk – od myšlenky k funkčnímu modelu, Lego na útěku, Po stopách tradičních řemesel, Internet, web a trocha Pythonu v praxi, Biologie prakticky a zábavně, English summer camp, Němčina zábavně a jinak, První pomoc, Hravý dějepis aneb poznej českou historii, Výroba vlastního šperku – prstenu a přívěsku a Přírodní vědy prakticky.  „Za takto obsahově rozsáhlou nabídku děkujeme pracovníkům příslušných pracovišť pedagogické fakulty,“ řekla vedoucí Centra celoživotního vzdělávání a řešitelka projektu MŠMT Cyklus letních kempů pro nadanou mládež Alena Opletalová.

Kempy, které byly určeny nadaným žákům a studentům základních a středních škol, poskytly množství zajímavých aktivit populárně-naučnou formou a mládež si tak mohla vyzkoušet, jak probíhá studium na vysoké škole a k dispozici jim byla i didaktická technika a laboratoře.

Letní kempy Biologie prakticky a zábavně, První pomoc a Přírodní vědy prakticky umožnily žákům a studentům proniknout hlouběji do tajů přírodních věd. V rámci těchto aktivit si nadaná mládež mohla vyzkoušet praktické dovednosti v práci s mikroskopem, poskytování první pomoci a ošetřování ran či programování a následně 3D tisk chemických sloučenin. Garant letního kempu První pomoci například uvedl spokojenost účastníků při praktickém nácviku aplikace Záchranka: „Asi nejvíce účastníky zaujala aplikace Záchranka. Díky tomu, že si ji na kempu vyzkoušeli, si ji i stáhli do telefonu a tím ušetří čas," uvedl Petr Zemánek z katedry antropologie a zdravovědy.

Technologicky zaměřené letní kempy Internet, web a trocha Pythonu v praxi, 3D tisk – od myšlenky k funkčnímu modelu a Lego na útěku umožnily žákům rozšířit si své znalosti v oblasti tvorby webu a virtualizace v Cloudu, modelování a tisku vlastního modelu s následnou soutěží a sestavení robota pomocí stavebnice Lego.

Letní kempy byly letos doplněny i o nabídku manuálně a umělecky zaměřených témat, a to konkrétně Po stopách tradičních řemesel a Výroba vlastního šperku – prstenu a přívěsku. Nadaní žáci a studenti si tak mohli osvojit dovednosti v práci s kovem, výrobu vlastního proutěného košíku či řezbářskou činnost. V rámci kempu zaměřeného na výrobu šperku si pak mohla talentovaná mládež vyzkoušet práci s lupenkovou pilkou, vyřezávání námětu do barevného plexiskla a vrtání a nýtování.

Nadanou mládež, která svůj zájem směřuje spíše k humanitním vědám, pak mohla oslovit nabídka kempů Němčina zábavně a jinak, English summer camp a Hravý dějepis aneb poznej českou historii. Jazykové kempy byly zaměřeny zejména na komunikační dovednosti žáků a studentů, práci ve skupině a rozšíření slovní zásoby pomocí didaktických her. V historicky zaměřeném letním kempu si žáci a studenti měli možnost rozšířit své obzory v oblasti soudobých dějin, a diskutovat mohli o tématech jako mediální svět, gender v dějinách a také o aktuální problematice vlivu epidemií na každodenní životy lidí.

Cyklus letních kempů se nakonec dostal i za hranice Olomouckého kraje, neboť o něj projevili zájem žáci z Jihomoravského, Pardubického, Ústeckého, Středočeského či Moravskoslezského kraje. Zpětné vazby od účastníků byly velmi pozitivní: „Bylo to lepší než očekávání!“(Letní kemp Po stopách tradičních řemesel). „Klidně bych ještě hodinu přidala. Vůbec se mi nechtělo opustit tyto dílny!“ (Letní kemp Po stopách tradičních řemesel). „Nic bych neměnila. Práce byla různorodá a neobvyklá, byl prostor pro individuální pojetí výtvoru, výlet byl osvěžující zpestření a lektoři měli bezva přístup. Dala bych 11 bodů z 10.“ (Letní kemp Po stopách tradičních řemesel). „Moc se mi líbil workshop na tvorbu reklamy a vliv médií. Moc se mi líbilo vytvářet vlastní reklamu.“(Letní kemp hravý dějepis aneb poznej českou historii).

V příštím roce se pedagogická fakulta chystá letní kempy pro nadané středoškoláky opět realizovat a doplnit o další oblasti: „Na základě velmi dobrých reakcí účastníků budeme chtít příští rok letní kempy určitě opět zopakovat a rozšířit o další oblasti, například chemii nebo fyziku,“ uvádí vedoucí Centra celoživotního vzdělávání, Alena Opletalová.

Více informací naleznete na www.ccv.upol.cz