Student VUT navrhl systém na detekci vozidel v protisměru

02.08.2019
Ondřej Vacek, student Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT, se svou prací nedávno zaujal v soutěži Moje vize nula, kde se probojoval do finále. „V současné době se téměř každý den dostane jedno vozidlo do protisměru na dálnici nebo rychlostní komunikaci s oddělenými vozovkami. Ze statistik Policie ČR vyplývá, že ročně u nás nastane cca 320 případů, kdy řidič najede s motorovým vozidlem na dálnici či rychlostní komunikaci do protisměru,“ vysvětlil Vacek, proč se začal tomuto tématu věnovat. V rámci tzv. svobodných předmětů si zapsal kurz na Ústavu soudního inženýrství VUT, aby si rozšířil vzdělání i o oblast dopravy. Právě tady se rozhodl na novém nápadu začít pracovat.

„Systém by měl být schopen autonomně detekovat vozidla, která vjela do protisměru při nesprávném najetí např. na dálnici. Následně autonomně pomocí tzv. chytré dopravní značky či informační tabule umístí výstrahu. Případně použije světelnou signalizaci a auta jedoucí správným směrem informuje a může je i případně zastavit, a tím minimalizovat riziko možného čelního střetu vozidel,“ doplnil Vacek, podle kterého nemusí být v současnosti navrhované řešení instalace nových dopravních značek dostatečné.
Ondřej Vacek, student Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT, se svou prací nedávno zaujal v soutěži Moje vize nula, kde se probojoval do finále. „V současné době se téměř každý den dostane jedno vozidlo do protisměru na dálnici nebo rychlostní komunikaci s oddělenými vozovkami. Ze statistik Policie ČR vyplývá, že ročně u nás nastane cca 320 případů, kdy řidič najede s motorovým vozidlem na dálnici či rychlostní komunikaci do protisměru,“ vysvětlil Vacek, proč se začal tomuto tématu věnovat. V rámci tzv. svobodných předmětů si zapsal kurz na Ústavu soudního inženýrství VUT, aby si rozšířil vzdělání i o oblast dopravy. Právě tady se rozhodl na novém nápadu začít pracovat.

„Systém by měl být schopen autonomně detekovat vozidla, která vjela do protisměru při nesprávném najetí např. na dálnici. Následně autonomně pomocí tzv. chytré dopravní značky či informační tabule umístí výstrahu. Případně použije světelnou signalizaci a auta jedoucí správným směrem informuje a může je i případně zastavit, a tím minimalizovat riziko možného čelního střetu vozidel,“ doplnil Vacek, podle kterého nemusí být v současnosti navrhované řešení instalace nových dopravních značek dostatečné.