28. základní škola Plzeň již několik let realizuje kvalitní program vzdělávání a rozvoje mimořádně intelektově nadaných žáků (tzv. MiND) a vytváří pro ně materiální, organizační a tvůrčí podmínky. MiND rozvíjí škola koncepčně a systematicky formou hodin, ve kterých je výuka obohacována a rozšiřována nad rámec běžných školních osnov věnovaných převážně rozvoji logicko-matematických, přírodovědných, technických a geografických dovedností a mezipředmětovým projektům.
Škola spolupracuje s nadačním fondem Qiido, který garantuje kvalitní přípravu i následnou implementaci. Pedagogům je umožněno vzdělávání formou Qiido Akademie, rodičům je k dispozici diagnosticko-poradenský systém pro včasnou identifikaci nadání a individuální konzultace, tzv. Qiido Poradna. Příklady dobré praxe a zkušenosti s nadanými žáky sdílejí pedagogové školy s jinými školami v České republice.
Ve spolupráci s nadací QIIDO, MŠ a PPP škola zajišťuje:
včasnou diagnostiku (identifikaci) mimořádně nadaných žáků a specifikaci druhů nadání,
tvorbu individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory
vzdělávání = následnou podporu rozvoje kompetencí těchto žáků především v oblasti matematicko-logické, verbální a osobnostně sociální,
zaměření na správnou - účinnou motivaci těchto žáků:
rozvoj kreativity myšlení
podporu tvůrčího - divergentního myšlení
rozvoj a praktické uplatnění verbální inteligence
využívání vizuálně-prostorové inteligence
rozvoj matematicky–logické inteligence
mapování, podporu a rozvoj vlastních zájmů
poskytování zpětné vazby, průběžné monitorování a evaluace systému péče o MiND
S využitím individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory zajišťuje škola výuku nadaných žáků v běžných třídách volbou přiměřených metod a forem práce.
Formy:
práce v diferencovaných skupinách podle nadání (skupiny napříč ročníky) mimo svoji kmenovou třídu
vytváření skupin, ve kterých se vzdělávají žáci stejných nebo různých ročníků v jednom či několika předmětech s obohacováním a akcelerací vzdělávacích obsahů
principy obohacování a celková (předčasné zahájení PŠD a přeskočení ročníku) nebo dílčí (probírání učiva vyššího ročníku) akcelerace vzdělávacích obsahů v jednom či několika předmětech
návštěva vybraných bloků výuky ve vyšších ročnících
Metody:
výuka matematiky podle prof. Hejného
výuka s využitím digitálních technologií
projektová výuka
skupinová a kooperativní výuka
metody kritického myšlení
metody diskusní
metody názorně-demonstrační
metody dovednostně-praktické
metody heuristické, řešení problémů
DVPP:
vzdělávání pedagogů v oblasti MiND na NPI ČR, KCVJŠ, ZČU PF a s odborníky QIIDO
vzájemná inspirace a předávání ověřených metod a nástrojů pro efektivní výuku pro rozvoj MiND
osobnostně-profesní rozvoj pedagogů v oblasti MiND
Další aktivity:
Besedy na téma podpory a rozvoje MiND v ZŠ pro rodiče a učitele MŠ
Den otevřených dveří s ukázkou výuky MiND
Účast v projektech, soutěžích a olympiádách (Žák si zakládá diplomy do tzv. pracovního portfolia, na konci docházky slouží jako doklad úspěchů k přijímacím zkouškám a pro další vzdělávání.)
Exkurze a besedy
Návštěvy muzeí, knihoven, divadel a ZOO
Nabídky zájmových kroužků – Deskové hry, Mladí badatelé, Minecraft
Výukové programy, elektro-stavebnice, Lego, Ozoboti
Odpoledne chytrých hlaviček – program s obsahem pro MiND
Den deskových her, sportu, umění, vědy a techniky
Projekt závěrečné práce a její obhajoba – žáci pracují na vlastním dlouhodobém projektu pod vedením učitele, výsledky své práce veřejně obhajují
Čtenářský klub
Spolupráce s NPI ČR, ZČU PF, ZOO, DDM Radovánek Plzeň, Techmania Science Center, Mensa, ANA
Spolupráce se ZŠ zaměřených na rozvoj MiND