Základní škola Ostrava, Zelená 42, příspěvková organizace

  • Základní škola

www.zszelena42.cz
Zelená 1406/42, 702 00 Ostrava
Mgr. Jana Kadlčíková, MBA
Tel.: x
Tel.: 725 059 490
jana.kadlcikova@zszelena42.cz
Člen KSPN

Naše škola se od roku 2022 začala systematicky věnovat podpoře nadaných a bystrých žáků od prvních ročníků:

  1. Vypracovali jsme Plán péče o nadané a mimořádně nadané žáky 2022/2024.
  2. Koordinátor nadání seznámil s tímto plánem a způsoby podpory pedagogy ve škole na poradách.
  3. Prvotní vyhledávání proběhlo na základě učitelských a rodičovských nominací.
  4. Od roku 2023 probíhá diagnostika metodou NOMI v prvních třídách.
  5. Od roku 2023 také koordinátor nadání v ZŠ na schůzce s koordinátorem nadání v MŠ získal informace o žácích, kteří již byli vedeni v mateřské škole jako nadaní.
  6. Koordinátor vedl s pedagogy také individuální diskuse o možnostech podpory nadaných žáků, aby stále nedostávali pouze kvantitativní plnění téhož úkolu, nýbrž aby se kvalitativně posunuli.
  7. Na sdílený disk vložil koordinátor materiály pro podporu vzdělávání těchto dětí ve třídě v rámci 1. – 5. ročníku (podle předmětů), postupně přidal také složku pro II. stupeň. Materiály neustále doplňuje a rozšiřuje portfolio.
  8. Informováni byli také zákonní zástupci všech žáků školy přes sdružení rodičů školy. Koordinátor nadání hovoří také s rodiči, kteří projeví zájem na individuálních schůzkách.
  9. Plán péče jsme vyvěsili na stránky školy do sekce škola – práce s nadanými žáky.
  10. Tandemová výuka podporující nadané žáky začala v prvních třídách, v letošním roce po dobrých zkušenostech byla posunuta také do druhých tříd na I. stupni a devátých ročníků II. stupně.
  11. Škola umožňuje žákům po výuce rozvíjet své nadání a podpořit jejich aktivity na půdě školy po výuce. Aktivity zajišťují organizace věnující se mimoškolním aktivitám. Podpora tělesně-pohybové inteligence (ZUŠ, moderní tanec, sportovní kluby), přírodovědné inteligence (pokusy pro děti), matematicko-logické a prostorové inteligence (šachy), hudební inteligence (ZUŠ).
  12. Na základě práce koordinátora nadání v tandemové výuce, dohodě s třídními učiteli a zákonnými zástupci dětí, bylo potvrzeno nadání pedagogicko-psychologickou poradnou u několika nominovaných žáků.
  13. Škola se účastní a sama také pořádá soutěže pro žáky (recitační soutěž, soutěž ve skládání Rubikovy kostky, soutěž ve skládání puzzle, talentovou soutěž, matematické, chemické, jazykové, sportovní soutěže). Pravidelně a dlouhodobě podporuje technickou výchovu žáků ve výuce (práce s roboty, 3D pery, 3D skenery a tiskárnu).
  14. Koordinátor nadání se pravidelně účastní schůzek Kulatý stůl, pořádaných NPI, schůzek organizace Z.A.D.E.K., která se věnuje sdílenízkušeností koordinátorů nadání, vedl webinář na téma nadaných žáků (pod organizací Služba škole ČR a Institut postgraduálních studií).
  15. Příklad dobré praxe: Puzzliáda žáků prvních tříd a předškoláků MŠ, se kterou škola spolupracuje. Soutěž začala výběrem finalistů v ZŠ a MŠ. Finálová soutěž proběhla v základní škole. Byla na tři kola, děti skládaly postupně tři různá puzzle (60 dílků) na čas. Výsledný celkový nejkratší čas byl vítězný. Rozdíly byly opravdu jen minimální. Odezva byla kladná.
  16. Škola spolupracuje s mateřskou školou, která se také věnuje vyhledávání a podpoře nadaných dětí. Koordinátoři nadání se scházejí, sdílejí zkušenosti, plánují společné aktivity.