Pokyny pro autory
Všechny příspěvky budou posouzeny redakční radou časopisu. Recenzní proces je anonymní. Výsledek recenzního řízení bude sdělen hlavnímu autorovi příspěvku. V některých případech může být autorovi/autorům doporučeno text upravit nebo doplnit s cílem zlepšit publikovanou verzi příspěvku. Publikované příspěvky nemusejí vyjadřovat názory redakce.
Typy příspěvků:
- Přehledové studie
- Výzkumné a empirické studie
- Metodické studie
- Zprávy (tzv. summaries) o zajímavých výzkumných zjištěních, publikovaných v jiných časopisech
- Diskusní příspěvky a reakce na publikované příspěvky
- Případy a sdělení z praxe
- Kazuistiky
- Eseje, zamyšlení
- Rozhovory
- Reportáže
- Recenze
- Příspěvky studentů, nejčastěji vycházející z jejich diplomových, případně seminárních prací
Příspěvky do všech rubrik mají tyto základní náležitosti:
- Název příspěvku
- Jméno autora/autorky
- Základní informace o autorovi/autorce: tituly, kde pracujete, či studujete, v jaké oblasti (škola, mimoškolní aktivita, jiná oblast) se s talenty setkáváte, případně proč Vás toto téma zajímá.
- Kontaktní údaje: Váš e-mail a korespondenční adresa.
Struktura příspěvků do rubriky empirické studie:
- Abstrakt v českém i anglickém jazyce: max. 10 řádků, měl by obsahovat:
- Stručné uvedení čtenáře do problematiky, která bude ve Vašem příspěvku probírána, cíl výzkumu.
- Uvedení názvu metody (metod), které byly ve výzkumu použity.
- Stručný popis výzkumného souboru.
- Stručné shrnutí výsledků výzkumu.
- Vlastní text (krátký úvod, teoretická východiska, cíl výzkumu, výzkumné otázky nebo hypotézy, výzkumný soubor a použité metody, výsledky, diskuse, závěr. Důležitou částí každého příspěvku by mělo být doporučeními pro praxi – jakým způsobem by bylo možné, na základě Vašich poznatků, zlepšovat nebo měnit přístup k nadaným?).
- Seznam použité literatury řazen abecedně, ve formátu APA. (Způsob základní citace pramenů)
- Vzor struktury příspěvku ke stažení
Struktura příspěvků do rubriky Případy a sdělení z praxe
Tato rubrika je zaměřena na předávání a sdílení konkrétních zkušeností odborníků, kteří vzdělá-vají nebo podporují nadané žáky. Uvítáme jak vaše příspěvky zachycující vzdělávací systém celé školy (popřípadě jiné vzdělávací organizace), i příspěvky popisující konkrétní způsob vzdělávání nadaných, např. jen v jedné třídě nebo v jednom ročníku. Aby si každý čtenář udělal jasnou před-stavu o vaší zkušenosti a mohl poznatky využít i ve své praxi, je třeba držet se níže uvedené struktury:
1. Pokud se rozhodnete seznámit čtenáře se vzdělávacím systémem (školy, zájmových, rozvojových organizací pro nadané) je důležité zmínit většinu z následujících bodů:
- Celková charakteristika školy, ( město x vesnice, státní x soukromá, počet žáků,) základní filozofie školy,
- počet nadaných na 1., a na 2. stupni - těch, co mají potvrzené nadání z poradny, druh podporovaného nadání,
- počet pracovníků participujících na podpoře nadaných a způsob jejich zapojení, existence (případně absence) poradenského pracoviště školy včetně obsazení školního psychologa, spec. pedagoga atd.,
- jak dlouho se problematice nadání systematicky věnujete,
- organizační model školy (např. individuální integrace v běžné třídě; individualizace výuky, resp. paralelní práce na úkolech v několika "výkonově homogenních" skupinách v běžné třídě; třídy pro nadané, skupinová výuka nadaných žáků z celého ročníku v některých předmětech; skupinová výuka nadaných napříč ročníky v rámci volitelných předmětů či kroužků - například předmět obohacování, zábavná matematika, akcelerace apod.)
- klady a zápory daného systému.
2. Pokud budete popisovat konkrétní způsob vzdělávání nadaných žáků, neměl by opět chybět základní rámec (velikost školy, počet nadaných a jak dlouho se dané problematice věnujete), důraz by měl ale být kladen na výukové metody.
Tedy:
- Ročník, počet nadaných ( s potvrzeným nadáním v PPP a druh nadání) v dané třídě a počet tzv. šikovných žáků ( bez potvrzení v PPP),
- zvolená výuková metoda/y,
- vzájemné doplňování či prolínání zvolených výukových metod,
- velmi vítaný je i detailní popis 1 vyučovací metody, která se vám nejvíce osvědčila při výuce nadaných a proč,
- případně pokus o porovnání výsledků hodnocení ve skupině nadaných žáků a běžné třídy,
- klady a zápory dané metody/metod.
Struktura ostatních příspěvků:
Abstrakt se vyžaduje i v přehledových studiích, ostatní příspěvky jsou bez abstraktu. Forma je závislá na zvolené rubrice časopisu (diskuse, úvaha, případy a sdělení z praxe recenze apod.). Pokud autor/ka čerpá i z dalších zdrojů, následuje za textem seznam použité literatury. Je řazen abecedně, nejlépe ve formátu APA. (Způsob základní citace pramenů)
Rozsah příspěvků:
- Výzkumné a přehledové studie, přibližně 10-15 normovaných stran (30 řádků po 60 znacích).
- Příspěvky z praxe, úvahy, eseje, přibližně 3-10 normovaných stran.
- Zprávy, recenze, diskuse, přibližně 1-2 normované strany.
Formát příspěvků:
- Příspěvky přijímáme ve formátu MS WORD, písmo 12, Times New Roman.
- Každá strana textu je číslována v pravém dolním rohu.
- Obrázky a tabulky jsou číslované arabskými čísly a jsou umístěné v textu již na tom místě, kam patří.
Kontaktujte nás prosím, pokud máte jakékoliv další náměty, nápady, jak časopis vylepšovat. Po-vzbuzujeme autory nejrůznějších oborů a disciplín, aby nám poslali své příspěvky a podělili se s čtenáři o svá zjištění, postřehy a pohled na toto aktuální téma.
Kontaktní email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Příspěvky se přijímají průběžně.
Těšíme se na spolupráci!