Tematické okruhy příspěvků
Časopis přijímá příspěvky vztahující se k širokému tématu kognitivního (rozumového), umělec-kého a pohybového nadání. Není možné vytvořit seznam témat, který by problematiku nadání do-konale pokryl. Níže uvedené okruhy jsou tedy spíše určitými vodítky, náměty a snad i inspirací pro budoucí přispěvatele. Prosíme tedy autory, aby se necítili být těmito náměty jakkoli limitováni, neboť tématika mimořádného nadání je skutečně velmi široká.
- Nadání a společenské souvislosti. (Např. dovedeme dospělé nadané uplatnit, máme o ně zájem?)
- Co utváří nadání?
- Jak nejlépe vyhledávat a podporovat nadané? Nástroje, metody, postupy (pro i proti).
- Jak nejlépe vzdělávat a motivovat nadané? Základní modely a metody vzdělávání (pro a proti).
- Typologie nadaných žáků a studentů.
- Nadaní v útlém věku.
- Vstup nadaných dětí do školy před dovršením šestého roku.
- Role motivace (včetně volních a pracovních vlastností) v mimořádném výkonu.
- Mají nadaní nějaké specifické problémy?
- Nadaní a přírodní vědy (Např. umíme rozpoznat a vzdělávat Eisteiny a Edisony?)
- Nadaní s handicapem.
- Nadaní a podvýkonnost
- Rodiče nadaných.
- Učitelé nadaných.
- Spolupráce rodiny a školy vzhledem k podpoře nadání
- Nadaní v jednotlivých vývojových etapách.
- Mimoškolní podpora rozvoje nadání dětí.
- Nadační podpora nadaných.
- Profesní směřování nadaných studentů.
- Poradenství nadaným žákům a jejich rodičům.
- Profesní rozvoj pedagogů vzhledem k podpoře nadání.
- Školní koncepce podpory nadání a kvalita školy vzhledem k podpoře nadání.
- Školní koordinátor podpory nadání.
- Vzdělávání nadaných žáků, celospolečenské problémy a výzvy.
- Kurikulum pro rozvoj nadání žáků (metody, formy, hodnocení, IVP, PLPP, atd)
- Rozvoj nadání v kontextu inkluzivní školy.
- Příklady dobré praxe v rozvoji nadaných.
- Systém podpory nadání a nastavení spolupráce napříč jednotlivými institucemi.
- Výběr školy pro nadané žáky, systém výběru nadaných žáků do specializovaných škol.