Číslo 1, ročník XII, 2023
Editorial
Rozvoj nadání v kontextu inkluzivní školy.
- Co je inkluzivní a co společné vzdělávání? (Stanislav Štech)
Jak nejlépe vyhledávat a podporovat nadané?
- Sportovně nadaný žák na běžné základní škole (Monika Kadrnožková, Nicole Wills)
Editorial
Vážené čtenářky, vážení čtenáři Světa nadání,
naše redakce pro Vás připravila první číslo ročníku XII. Toto číslo je zaměřeno na témata, která jsou spjata s problematikou inkluzivního vzdělávání. Velmi přínosná je z tohoto pohledu studie Prof. Stanislava Štecha Co je inkluzivní a co společné vzdělávání? V úvodní části se autor zabývá pojetím tzv. inkluze v ČR a ujasněním pojmů s ní souvisejících. Inkluzivní vzdělávání je tématem, které je stále aktuální nejen v pedagogické komunitě, ale neméně mezi rodiči, politiky a v širší veřejnosti. Postoje k němu jsou často velmi odlišné. V článku jsou řešeny otázky, co si hlavní aktéři v Česku pod pojmem inkluze vlastně představují a jak mohou proinkluzivní opatření pomoci pozitivně proměnit podmínky vzdělávání pro všechny. Z hlediska vzdělávání nadaných, tedy jak se promítá inkluze do jejich vzdělávání. Je potřeba být dobře informovaný, což může velmi podpořit tento článek.
Druhý příspěvek Sportovně nadaný žák na běžné základní škole autorek Moniky Kadrnožkové a Nicole Wills se dotýká problematiky inkluzivního přístupu ke vzdělávání sportovně nadaného žáka v běžné základní škole. Autorky se zaměřují na to, jaké jsou možnosti nastavení individuálního vzdělávacího plánu tak, aby se žák mohl rozvíjet v oblasti svého nadání, ale i kognitivní a jak lze podporovat jeho wellbeing a sociální začlenění do třídního kolektivu. Ve studii jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření založeného na případových studiích čtyř sportovně nadaných žákyň. Jak ukazují výsledky šetření, stávající přístup ke sportovně nadaným žákům na vybraných běžných základních školách negativně ovlivňuje nejen jejich výsledky ve vzdělávání, ale i jejich celkový rozvoj a wellbeing. Jako důvod tohoto stavu označují autorky absenci individuálního přístupu, nedostatečnou koordinaci mezi vzděláváním a sportovními aktivitami a nedostatečnou spolupráci mezi aktéry. Pro čtenáře je velmi užitečné, že autorky uvádějí inspirace ze zahraniční, jak tyto nedostatky odstranit a sportovně nadané žáky lépe podporovat ve všech oblastech. Právě konkrétní zjištění stavu vzdělávání sportovně nadaných žáků a doporučení, jak jej zlepšit, jsou velkým přínosem pro ty, kteří se na vzdělávání sportovně nadaných žáků podílejí.
Vážené čtenářky a čtenáři, vzhledem k tomu, že se toto číslo věnuje velmi diskutovanému tématu inkluze a přináší velmi potřebné informace i zkušenosti z této oblasti, věříme, že vás zaujme a příjemně obohatí.
Za redakci,
Eva Trnová