Číslo 2, ročník IV., 2015
Editorial
Okno do zahraničí
- Dyssynchronie - nerovnoměrný vývoj (Jean-Charles Terrassier)
Odborná sekce
- Možnosti rozvoje geometrických pojmů u matematicky nadaných žáků na 1. stupni ZŠ (Irena Budínová)
- Športovo nadaní žiaci a sociálne charakteristiky tried v jednotlivých variantoch ich vzdělávania (Jana Duchovičová, Ľubica Veselková)
Editorial
Vážené čtenářky a čtenáři,
připravili jsme pro Vás nové číslo Světa nadání. Hned na prvních řádcích se můžete začíst do reprintu kapitoly Jean-Charlese Terrassiera. Již název, Dyssynchronie – nerovnoměrný vývoj, zaujme zřejmě ty z Vás, kteří máte doma či ve škole nadané dítě, jehož vývoj schopností v různých oblastech není zcela rovnoměrný. Autor však v tomto příspěvku nehovoří pouze o tzv. vnitřních dyssynchroniích, které se týkají nejčastěji rozdílného tempa vývoje konkrétních schopností nadaných dětí, zajímá se i o vnější, sociální aspekt těchto nerovnoměrností, které utvářejí a ovlivňují vztahy nadaných dětí s jejich nejbližším okolím, nejčastěji se školou a rodinou.
Zajímavé spojení výzkumných otázek přináší studie slovenských autorek Jany Duchovičové a Ľubici Veselkové s názvem Športovo nadaní žiaci a sociálne charakteristiky tried v jednotlivých variantoch ich vzdelávania, které se zabývají otázkou sociálních charakteristik sportovně nadaných studentů. Předmětem výzkumu jsou zejména aspekty sociálního vlivu, sympatií a náklonnosti žáků a studentů v různých vzdělávacích alternativách, tj. v běžné, integrované a segregované třídě.
Další studie nás vede k otázkám spojeným s rozvojem geometrických představ a pojmů u matematicky nadaných žáků. Případová studie Ireny Budínové s názvem: Možnosti rozvoje geometrických pojmů u matematicky nadaných žáků na 1. stupni ZŠ může inspirovat nejen ty z Vás, již se zabývají výzkumem utváření matematických pojmů a představ u dětí na prvním stupni základních škol, ale zejména může být podnětem pro praktiky, učitele, kteří mají ve své třídě matematicky nadané dítě.
A na závěr si Vám dovoluji sdělit jednu novinku. Náš časopis má své logo, díky němuž bude snad viditelnější jak mezi čtenáři, tak mezi budoucími přispěvateli.
Pro usnadnění přípravy výzkumných studií jsme budoucím přispěvatelům vytvořili vzorovou osnovu, kterou najdete v pokynech pro autory http://talentovani.cz/pokyny-pro-autory. Těšíme se na Vaše příspěvky. Uzávěrka dalšího čísla je 30. 5. 2016.
Šárka Portešová
za redakční radu časopisu