Číslo 2, ročník III., 2014
Editorial
Okno do zahraničí
- Vyhledávání rozumově nadané mládeže a její podpora ve vzdělávání (Julian Cecil Stanley)
Odborná sekce
- Vztah mýtů o vzdělávání nadaných k preferenci vzdělávacího opatření v pohledu učitelů (Dana Juhová, Šárka Portešová)
- Identifikace sportovního talentu u dětí (Michal Vičar, Hana Válková)
Editorial
Vážené čtenářky a čtenáři,
máte před sebou další číslo časopisu, který vás opět zavede do světa nadání a nadaných. I tentokrát máme příležitost podívat se do nových, doposud nenavštívených oblastí.
Jsem velmi ráda, že se nám podařilo získat autorská práva k publikování zajímavé studie předního amerického psychologa a pedagoga, propagátora akceleračního modelu ve vzdělávání matematicky nadaných studentů, zakladatele Centra pro talentovanou mládež na Johns Hopkins University v Baltimore v USA, Juliana C. Stanleyho. Příspěvek, který se k Vám touto cestou dostává, nese název: Vyhledávání rozumově nadané mládeže a její podpora ve vzdělávání. Díky němu získáváme detailní poznatky o způsobu vyhledávání matematicky nadaných dětí i o výzkumu matematicky nadané mládeže v USA. Velmi Vám doporučuji celý článek k prostudování, pro současnou praxi v něm najdeme mnohé inspirující poznatky a postřehy. Osobně mě zaujaly myšlenky o samotném způsobu vyhledávání talentů, o technickém nadání i námět na zřízení tzv. longitudinálních pedagogických týmů. Co myslíte? Jsou všechny tyto myšlenky uplatnitelné i v naší praxi?
S dalším příspěvkem se vydáme do doposud (na této platformě) neodkryté oblasti sportovního nadání. Michal Vičar a Hana Válková se ve své přehledové studii s názvem: Identifikace sportovního talentu u dětí, zaměřují na téma vyhledávání talentovaných sportovců. Vedou tedy čtenáře do oblasti, které se u nás i ve světě věnuje značná pozornost. Zamýšlejí se nad tím, jaké důležité aspekty a perspektivy je nutné a žádoucí zohledňovat při vyhledávání nadaných sportovců v dětském věku, detailně se věnují motoricko-vývojové a psychologické perspektivě. Jistě zaujmou zejména ty z vás, kteří se malým, či mladým sportovcům již přímo aktivně věnují.
Poslední příspěvek autorek Dany Juhové a Šárky Portešové s názvem: Vztah mýtů o vzdělávání nadaných k preferenci vzdělávacího opatření v pohledu učitelů, nás vede k tématu mýtů a nesprávných přesvědčení o nadaných dětech. Empirická studie se snaží zjistit, zda mají některá tato nesprávná přesvědčení učitelů o charakteristikách nadaných žáků také vliv na volbu způsobu vzdělávání nadaných žáků. Jedná se o závěry pilotního šetření, které zajímavé souvislosti již nyní naznačují.
Věřím, že Vám i toto číslo přinese náměty na další úvahy i podněty pro praktické kroky při práci s nadanými dětmi. Přeji Vám hodně úspěchů ve vaší snaze a připomínám, že další číslo vyjde v létě v roce 2015. Na Vaše příspěvky se těšíme do 30. 5. 2015.
Šárka Portešová
jménem redakční rady